Google

Slik kan PPC og SEO brukes sammen

Lagt ut
12.7.2022

Både SEO og PPC er to begreper som ofte benyttes innen digital markedsføring. Begge markedsføringsmetodene kan bidra til at bedriften din oppnår økt synlighet i søkemotorer som Google. 

Det er imidlertid vesentlige forskjeller mellom de to. Likevel kan de også tjene hverandres formål, om du legger en god strategi.

Så, hva er egentlig forskjellen – og hva kan man lære av PPC for å oppnå mer effektiv SEO?

SEO | Organisk trafikk til nettsiden

SEO står for «Search Engine Optimization» eller det vi på norsk omtaler som «søkemotoroptimalisering». SEO handler enkelt og greit om å forbedre den tekniske og innholdsmessige delen av nettsiden din, slik at nettsiden blir mer synlig i søkemotoren.

Gjennom SEO kan du oppnå økt organisk (ikke-betalt) trafikk til nettsiden. Dette kan for eksempel oppnås ved å ta i bruk relevante søkeord i innholdet på nettsiden, eller ved å ha en viss lengde på innholdet. Lenker til og fra nettsiden kan også være nyttig.

PPC | Betalt trafikk til nettsiden

SEO er tidkrevende, men effektivt. Ønsker du raskere resultater, kan du betale Google for økt synlighet i søkemotoren. Dette gjøres ved å betale for annonser (Google Ads) som lar nettsiden din rangere godt på spesifikke søkeord.

Google Ads er en løsning som baserer seg på pay-per-click (PPC). Dette innebærer i praksis at du betaler et spesifikt beløp hver gang noen klikker seg inn på annonsen. Du byr på spesifikke søkeord, og den som byr mest får vist annonsen sin.

Slik kan SEO og PPC gange hverandre

Istedenfor å betrakte SEO og PPC som to rake motsetninger, kan det være lurt å la seg inspirere av begge teknikker. Jobber du for eksempel med SEO-tekster, kan du lære mye av å se på hvordan PPC-eksperter jobber.

La oss se nærmere på saken!

Relevans på landingsside

Når man lager Google-annonser er det viktig å sørge for at landingssiden (siden brukeren kommer på etter å ha trykket på annonsen) er relevant. 

Dersom brukeren kommer til en side som ikke inneholder det han/hun forventet, er det sannsynlig at vedkommende forlater siden. Dette gir en større fluktfrekvens, og annonsen vil da bli mindre effektiv. 

Målet er å ha lav fluktfrekvens. Dette betyr at brukerne bruker mer tid på landingssiden og faktisk engasjerer seg i innholdet. Det vil igjen sende positive signaler til søkemotoren.

Når du jobber med SEO kan du gjerne tenke på samme måte. Søkeordet som fører brukeren til siden din, bør være relevant for innholdet du presenterer. På den måten får brukeren det han/hun leter etter, og Google ser at brukerne engasjerer seg i innholdet. 

Det vil bidra til å gi siden bedre ranking i søkemotoren!

Optimaliser SEO-strategien ved å utnytte PPC

Mange bedrifter drar nytte av både SEO og PPC på samme tid. Mens du arbeider med SEO og venter på at de organiske resultatene skal vise seg, kan du dra nytte av PPC for å bedre SEO-strategien din. Hvordan? 

Du kan blant annet teste ut forskjellige søkeord gjennom PPC-annonser, og se hvilke som tiltrekker seg flest klikk. Gjennom PPC-kampanjer kan du få en bedre forståelse for hva slags innhold og søkeord målgruppen faktisk bryr seg om.

Øk merkevarebevisstheten i søkemotorens resultatliste med Google Ads

Når noen søker på noe i Google, vil de få opp søkemotorens resultatliste – også omtalt som SERP. Det er ikke kun ranking av ulike sider som påvirker hva folk klikker seg inn på, men også merkevarebevissthet.

Gjennom Google Ads kan du sørge for at nettsiden din havner høyt oppe i SERP. Dersom nettsiden blir sett av mange, vil de (mer eller mindre ubevisst) få et forhold til merkevaren din. 

Dette vil igjen øke sjansen for at de klikker seg inn på nettsiden din ved en senere anledning, når du ikke lenger har annonser i Google. Ved hjelp av SEO kan du sørge for at nettsiden din klatrer opp i SERP. 

Når den ikke til topps, kan merkevarebevissthet likevel gjøre at folk klikker på nettopp din nettside fremfor konkurrentenes.

PPC kan brukes for effektiv remarketing

Det kan ta lang tid å klatre til topps i søkemotoren gjennom SEO. Da kan PPC være nyttig å bruke ved siden av, siden du kan nå ut til de som tidligere har besøkt siden din. 

PPC gjør det nemlig mulig for deg å nå ut til personer som har besøkt siden før eller engasjert seg i merkevaren din på andre måter.

Neste gang en potensiell kunde søker på et relevant søkeord, kan du ved hjelp av PPC dukke opp blant treffene og minne dem på at butikken din eksisterer. Dette kalles retargeting, og kan være veldig effektivt.

Trenger du hjelp med digital markedsføring?

Vi i Ecommercemarketing.no har utarbeidet unike og lønnsomme strategier for digital markedsføring for deg som driver innen Ecommerce. Har du en nettbutikk og ønsker å lykkes med SEO og/eller PPC?

Vi hjelper deg gjerne. Kontakt oss i dag for et tilbud!

Du liker kanskje også

Møt personene

Kristoffer Johnsrud
Alexander Naglestad
Ludvig Støre

La oss ta en kaffe!

Vi tar gjerne en prat for å se hvordan vi kan hjelpe deg.