Vi kan tilby Youtube annonsering

Hvis du ønsker å komme inn i videomarkedsføring, finnes det ingen bedre kanal enn YouTube. Det er det nest mest besøkte nettstedet på hele internett, med over 2 milliarder månedlige brukere, praktisk talt ingen konkurrenter, og forbrukere bruker i økende grad mer tid på å se flere nettvideoer.

Med denne økningen av forbrukeroppmerksomhet er det ikke rart at selskaper legger mer av annonsepengene sine i digital videoannonsering.

Snakk med oss om Youtube

Annonsering på Youtube

Mellom Facebook, Youtube, Instagram, Twitter, Linkedin og alle de andre plattformene er det vanskelig å vite hvor du bør investere tiden din. Å sette opp en YouTube-kanal for bedriften din være en av de høyere prioriteringene. 

Hvorfor? Video dominerer sosiale medier, og YouTube er den største plattformen dedikert kun til dette. Antall markedsførere og forbrukere som allerede bruker plattformen kan bekrefte det. Oberlo fant at 8 av 10 markedsførere anser YouTube for å være den mest effektive videomarkedsføring plattformen.

Hvem er Youtube ads for?

YouTube har alltid vært en kilde til underholdende innhold, men det har også blitt et viktig verktøy for markedsførere. Faktisk bruker mer enn halvparten av alle markedsførere (55 %) YouTube som en del av markedsføringsstrategien. En fjerdedel av alle internettbrukerne bruker 10 timer eller mer per uke på å se videoer, og YouTube har mer enn to milliarder aktive brukere over hele verden.

Plattformen er så omfattende at den kan nås på 76 forskjellige språk. Ikke bare er målgruppen din på YouTube, men som internetts nest største søkemotor, kan YouTube også bidra til å forbedre SEO og den generelle tilstedeværelsen av merkevaren din.

Hvorfor Youtube annonsering?

1. Svært god rekkevidde

Med over 2 milliarder månedlige aktive brukere er brukerbasen nesten like stor som Facebooks. Forskjellen er at hver enkelt bruker er der for å se videoer i lengre økter. (Og det er deres eneste motiv.) Det er lite meldinger og sosial omgang på YouTube sammenlignet med andre sosiale nettverk.

2. Høyere konverteringsrate

Hvis et bilde sier mer enn tusen ord, utgjør en video en million. Videoer kan vekke følelser mer enn noen annen form for innhold. Det tar budskapet ditt fra statisk tekst til dynamisk og engasjerende, og bringer bedriften din til live. Det bidrar også til å bygge tillit og autoritet blant mennesker på en unik måte.

3. Enestående målrettingsalternativer

Innenfor digital video er ingen av plattformene i nærheten av målrettingsalternativene som er tilgjengelige på YouTube i dag. Du kan målrette mot individuelle kanaler, basert på søkehistorikk og de vanlige som alder, kjønn, lokasjon og interesser.

Ulike typer av Youtube annonser

Skippable in-stream annonser

Skippable in-stream annonser kan hoppes over etter å ha sett de første fem sekundene, og kan vises enten før en video eller under den. På denne måten får seerne full kontroll over hvorvidt de blir værende og ser resten av annonsen din. Dette kan føre til lavere engasjement enn annonser som ikke kan hoppes over.

Annonser som kan hoppes over kan imidlertid være billigere – du trenger bare å betale når seerne ser de første tretti sekundene, hele videoen eller interagerer med annonsen din ved å klikke bort til en ekstern lenke. Generelt sett må videoannonsen være på minimum 12 sekunder, og det anbefales å holde den under 3 minutter.

Non-Skippable In-Stream annonser

Non-Skippable In-Stream ads har ingen hopp over-knapp, og seerne blir tvunget til å se hele annonsen. Disse annonsene har en høyere engasjementsgrad – fordi de har et fanget publikum – men de har også en høyere avbruddsfrekvens, noe som betyr at folk har en tendens til å klikke seg bort og ikke se videoen i det hele tatt.

Når det er sagt, har in-stream-annonser som ikke kan hoppes over ofte et spesielt formål. De brukes best til å øke merkevarebevisstheten, men sørg for at annonsen din er engasjerende nok til å holde oppmerksomheten til publikum i hele 15-sekundersvinduet.

Bumper annonser

Bumper Ads er seks sekunders annonser som ikke kan hoppes over, og som kan spilles av pre-roll, mid-roll eller post-roll. Disse annonsene er perfekte for alle som har et enkelt budskap å komme med, og funker utmerket hvis du sikter etter merke bevissthet og økt rekkevidde.

Discovery annonser

Discovery-annonser er svært forskjellige fra de tre tidligere annonsetypene. Faktisk ligner de veldig på Googles søkeannonser, og vises blant søkeresultatene på en semi-organisk måte. Discovery-annonser er spesielle fordi de vises med organiske søkeresultater. Hvis annonsen din er relevant for innholdet folk søker etter, kan de velge å se det i stedet.

Discovery-annonser er et utmerket alternativ for deg hvis innholdet ditt ikke er egnet for in-stream-annonser. Hvis videoene dine er lengre og tar mer enn fem sekunder å engasjere seg i, kan discovery-annonser være løsningen for deg.

Banner og overlay annonser

YouTube tilbyr også ikke-videoannonser for annonsører med et begrenset budsjett. Du velge å vise en annonse på høyre side av resultatene mens en video spilles av. Denne annonsen inneholder et bilde, litt tekst til høyre for bildet og en knapp for å klikke til nettstedet ditt. Du kan også vise en banner som legger seg over videoen du ser på.

4 tips for Youtube annonsering

Hva ønsker målgruppen din egentlig? For å finne ut av dette må du svare på to spørsmål:

  • Hvem lager du videoer for?
  • Hva ser de allerede på YouTube?
  • Hvilke aspekter av det kan vi bruke og integrere i vår annonse (slang, humor, memer, referanser, setting)?

Bruk litt tid på å undersøke hvem målgruppen din allerede følger på YouTube. Hvilke typer videoer ser de på? Bli godt kjent med innholdet som kundene dine allerede liker på YouTube. Hvis du har ressursene og tiden, kan du kjøre undersøkelser og fokusgrupper for å få svarene dine.

Målrett etter kanaler
For å velge hvilke kanaler annonsene dine skal vises på, kan du søke etter og legge til kanaler i «Plasseringer»-delen når du oppretter en ny annonsegruppe eller kampanje.

Målrett spesifikke videoer
I samme seksjon kan du målrette mot bestemte videoer.

Målrett emner eller kategorier
Du kan også målrette bredere ved å bruke emner og kategorier.

Mål basert på søkehistorikk
En mer interessant måte å målrette seere på som er unik for YouTube-videoannonser, er å vise annonsen din kun til folk som har søkt etter spesielle emner som er relevante for bedriften din.

Mer enn halvparten av alle YouTube-visninger er på mobile enheter, så sørg for at reklamen din er rettet mot mobile enheter. Bruk lyse scener og bakgrunner, hold rammen stram, og bruk klar tekst eller grafikk som formidler budskapet ditt godt selv på en skjerm i mobilstørrelse.

YouTube støtter også vertikale videoannonser, noe som vil gjøre seeropplevelsen på mobil enda mer oppslukende. Enten du bruker en vertikal eller horisontal video, er det en god idé å forhåndsvise den på en mobilenhet først for å være sikker på at den ser bra ut på en mindre skjerm.

Spesielt for videoer som skal vises til et publikum som ikke har interagert med merkevaren din fra før, sørg for at annonsen tydelig viser dem hva bedriften/produktet ditt gjør og hvordan det kan løse problemet deres. For nettbutikker kan de inkludere de mest populære produktene i virkelige situasjoner.

Snakk med oss om Youtube

Vi tar gjerne en prat for å se hvordan vi kan hjelpe deg.