Sosiale medier

TikTok algoritmen i 2023

Lagt ut
30.8.2022

Som en plattform med høyt engasjement og vekstpotensiale, er TikTok en gunstig app for bedrifter som ønsker å få sin merkevare foran flere mennesker.

I følge TikTok oppdager 49% av brukerne (over 490 millioner mennesker) noe nytt på appen hver måned. TikToks svært personlige algoritme leverer relevant innhold til brukere gjennom For You-feeden, og holder brukerne engasjert.

Her er hva bedrifter trenger å vite om TikToks algoritme og den unike veien til kjøp på appen.

TikTok Retail Path to Purchase
Kilde: TikTok

TikTok fornyer den utdaterte lineære salgsprosessen og fokuserer på å drive vekst i stor skala. Den jevnere og mer sømløse kundeopplevelsen fra deres unike vei til kjøp beskrives som en "uendelig loop." I stedet for en salgstrakt med et definert start- og sluttpunkt, går TikTok-brukere inn, går ut og går inn igjen på kjøpsreisen på det stadiet som best matcher deres behov og ønsker.

TikToks enorme vekst skyldes å følge brukerens interesser, bygge rundt deres oppførsel og gi dem riktig innhold basert på hvilket stadium de er på i kundereisen.

Hvorfor merkevarer må være på TikTok i 2023

La oss være ærlige. Det er mye arbeid å sette sammen en hel strategi for hver sosial plattform, overvåke resultatene og optimalisere ytelsen. Og merkevarer har vært nølende med å ta i bruk TikTok i deres eksisterende markedsføringsmiks.

Enten dette er på grunn av begrenset intern båndbredde, det regnes som en «Gen Z»-app, eller ingen på kontoret som ønsker å være bak kameraet – det er ikke til å nekte potensialet til TikTok når du ser på tallene.

TikToks unike vei til kjøp

TikTok forvandler hvordan merkevarer knytter seg til målgruppen, driver kjøp og skaper vekst. Plattformen gjennomførte nylig en global forskningsstudie for å forstå TikToks rolle i og oppfatninger på tvers av detaljhandelens forbrukerreise. Her er hva de fant:

  • Folk på TikTok er 1,5 ganger mer sannsynlig å kjøpe noe de oppdaget på plattformen umiddelbart, sammenlignet med andre sosiale medier.
  • TikTok er 1,7 ganger mer sannsynlig å være kilden for produktoppdagelse sammenlignet med andre sosiale plattformer.
  • TikTok-brukere er 1,5 ganger mer sannsynlig enn andre plattformbrukere til å overtale venner eller familie til å kjøpe et produkt eller en tjeneste de har kommet over på appen.
  • TikTok-brukere er 2,4 ganger mer sannsynlig enn andre plattformbrukere til å lage et innlegg etter å ha kjøpt et produkt.
  • TikTok-brukere har mer enn dobbelt så stor sannsynlighet for å kommentere eller kommunisere med et merke etter å ha kjøpt et produkt, sammenlignet med andre plattformer.

TikTok revolusjonerer markedsføringslandskapet for sosiale medier gjennom sin kjøpers reise. Sammenlignet med andre plattformer, er TikTok ledende på hvert trinn av kundereisen – bevissthet, informasjonssøking og beslutning.

Hvordan TikTok algoritmen fungerer i 2023

Et av de viktigste rangeringssignalene på TikTok-algoritmen er videofullføring. Hver gang en bruker ser en video i sin helhet, er det mer sannsynlig at videoen blir foreslått til andre brukere.

En annen stor innflytelse på TikTok-algoritmen er hashtags og brukervaner. TikTok vil merke seg hvilke type videoer du ser på og hvilke nisjer de kommer fra. Den vil da foreslå lignende videoer for deg basert på innholdsforbruket ditt.

For eksempel, hvis du ikke kan få nok av DanceTok, vil algoritmen fortsette å foreslå relaterte videoer. Merkevarer som ønsker å øke rekkevidden til videoene sine, bør bruke populære sanger, hashtags og trender.

Dette er hvordan TikTok har definert sin For You algoritme:

"This feed is powered by a recommendation system that delivers content to each user that is likely to be of interest to that particular user. Part of the magic of TikTok is that there's no one For You feed – while different people may come upon some of the same standout videos, each person's feed is unique and tailored to that specific individual."

Nøkkelkomponenter i TikTok-algoritmen:

1. Brukerinteraksjoner

På samme måte som Instagram-algoritmen, baserer TikTok-algoritmen anbefalinger på en brukers interaksjoner med innhold på appen. Hva slags interaksjoner? Alt som gir ledetråder om hva slags innhold brukeren liker eller ikke liker.

For deg-siden anbefaler innhold basert på flere faktorer, inkludert:

  • Hvilke kontoer følger du
  • Skapere du har skjult
  • Kommentarer du har lagt ut
  • Videoer du har likt eller delt i appen
  • Videoer du har lagt til i favorittene dine
  • Videoer du har merket som «Ikke interessert»
  • Videoer du har rapportert som upassende
  • Lengre videoer du ser helt til slutten (også kjent som videofullføringsgrad)
  • Innhold du lager på din egen konto
  • Interesser du har uttrykt ved å samhandle med organisk innhold og annonser

2. Videoinformasjon

Mens brukerinteraksjon signaler er basert på måten du samhandler med andre brukere på appen, er videoinformasjon signaler basert på innholdet du pleier å oppsøke på Discover-fanen.

Dette kan inkludere detaljer som:

  • Bildetekster
  • Lyder
  • Hashtags
  • Effekter
  • Populære emner

3. Enhets- og kontoinnstillinger

Dette er innstillingene TikTok bruker for å optimalisere ytelsen. Men siden de er basert på engangsinnstillinger i stedet for aktive engasjementer, har de ikke like stor innflytelse på det du ser på plattformen som brukerinteraksjon og videoinformasjonssignaler.

Noen av enhets- og kontoinnstillingene inkludert i TikTok-algoritmen er:

  • Språkpreferanse
  • Landsinnstilling (det kan være større sannsynlighet for at du ser innhold fra folk i ditt eget land)
  • Type mobilenhet
  • Interessekategorier du valgte som ny bruker

Hva er ikke inkludert i TikTok-algoritmen

Følgende typer innhold vil IKKE bli anbefalt av algoritmen:

  • Duplisert innhold
  • Innhold du allerede har sett
  • Innhold algoritmen flagger som spam
  • Potensielt forstyrrende innhold (TikTok gir eksempler på "grafiske medisinske prosedyrer" eller "lovlig forbruk av regulerte varer")

Og her er de gode nyhetene for alle nye TikTok-brukere, eller de som ennå ikke har bygget opp en stor følgerbase. TikTok baserer IKKE anbefalinger på antall følgere eller tidligere videoer med høy ytelse.

Klart, kontoer med flere følgere vil sannsynligvis få flere visninger fordi folk aktivt søker etter det innholdet. Men hvis du lager bra innhold som snakker direkte til målgruppen din, har du like stor sjanse til å lande på For You-siden deres som en konto som har fått tidligere videoer til å gå viralt.

7 tips for å jobbe med TikTok-algoritmen i 2023

Basert på det vi vet om hvordan algoritmen fungerer, er her 7 måter å øke ytelsen og slå algoritmen for vekst:

  1. Maksimer de første sekundene
  2. Fokuser på et nisje
  3. Engasjer med andre Tiktok -brukere
  4. Bruk de riktige hashtaggene
  5. Bruk trending lyder og musikk
  6. Bytt til en Tiktok Pro -konto
  7. Skriv en engasjerende caption

1. Maksimer de første sekundene

TikTok beveger seg raskt. Dette er ikke plattformen for å legge til en lang intro, det gjelder her å fange brukerens oppmerksomhet i de første sekundene.

Denne statistikken kommer fra TikTok-annonser, men det kan være verdt å vurdere for det organiske innholdet ditt også: Å åpne en TikTok-video med en følelse som overraskelse skapte et 1,7x løft over innhold som startet med et nøytralt uttrykk.

2. Fokuser på et nisje

På TikTok er det viktig å finne eksisterende samfunn å bli en del av.Det er fordi i motsetning til på andre sosiale nettverk, bruker Tiktokers mesteparten av tiden sin på For You siden.

Hvis du kan benytte deg av et eksisterende samfunn - eller subkultur - er det mer sannsynlig at videoene dine blir eksponert for riktig publikum. Heldigvis samles Tiktok subkulturer rundt hashtags.

Å forstå din mest verdifulle subkultur kan også hjelpe deg med å lage innhold som kobles autentisk med Tiktokers, og skaper større troverdighet, merkevarelojalitet og enda mer eksponering.

3. Engasjer med andre Tiktok -brukere

21% av TikTokers sa at de føler seg mer knyttet til merker som kommenterer andres innlegg. Å holde oversikt over kommentarene på dine egne videoer er også nøkkelen til å bygge ensagjementssignalene til algoritmen.

TikTok tilbyr noen unike måter å samhandle med andre TikTok-skapere på, som Duets, Stitch og videosvar på kommentarer.

Stitch er et verktøy som lar deg klippe og integrere øyeblikk fra andre TikTokers-innhold i ditt eget.

Duetter lar en bruker spille inn en "duett" med en annen bruker ved å kommentere sammen med den originale skaperens video i sanntid.

Videosvar på kommentarer lar deg lage nytt videoinnhold basert på kommentarer eller spørsmål til tidligere innlegg.

4. Bruk de riktige hashtaggene

I likhet med Instagram hjelper Hashtags på TikTok med å kategorisere innhold og å gjøre det enklere for brukere å søke etter innhold.

Men det er viktig å bruke relevante hashtags. Tenk på dem som nøkkelord – de vil signalisere til TikTok-algoritmen hva innholdet ditt handler om.

For eksempel, hvis du er en Instagram-markedsføringskonsulent, kan du bruke hashtags som #instagramtips, #smmtips eller #socialmediamarketing.

Å inkludere disse hashtaggene forteller i hovedsak algoritmen: "Hei, TikTok, se her! Kontoen vår deler tips og triks om sosiale medier. Vennligst vis videoene våre til disse brukerne.»

5. Bruk trendene lyder og musikk

To tredjedeler (67%) av Tiktokers sa at de foretrekker merkevideoer med populære eller trendende sanger. 

Så hvordan finner du ut hvilke sanger og lyder som er trending?

Fra Tiktok -startskjermen, trykk på + -ikonet nederst, og trykk deretter på lyder. Du vil her se en liste over topptrendingslyder.

For å finne ut hvilke lyder som er trender med ditt spesielle publikum, må du sjekke Tiktok Analytics. Du finner disse dataene i Follower -fanen.

6. Bytt til en Tiktok Pro -konto

Tiktok tilbyr to typer pro -kontoer, avhengig av om du er en skaper eller en bedrift. Å ha en pro -konto i seg selv vil ikke hjelpe med å få videoene dine på for deg -siden, men å bytte til en er likevel en viktig del av å mestre Tiktok algoritmen.

Det er fordi en skaper eller bedriftskonto gir deg tilgang til beregninger og innsikt som kan bidra til å veilede Tiktok strategien din. Å forstå hvem målgruppen din er, når de er aktive på appen, og hva slags innhold de liker er kritisk hvis du vil lage innhold de liker og engasjerer seg i.

Slik bytter du til en TikTok Business-konto:

  1. Fra profilsiden din trykker du på ikonet med tre prikker øverst til høyre på skjermen.
  2. Trykk på Administrer konto.
  3. Velg Bytt til bedriftskonto og velg den beste kategorien for bedriften din.

7. Skriv en engasjerende caption

Du får 300 tegn for din video caption, inkludert hashtags. En bra caption forteller leserne hvorfor de skal se videoen din, noe som kan øke engasjement.

Bruk bildeteksten din til å skape nysgjerrighet, eller still et spørsmål som skaper samtaler i kommentarene.

Har du spørsmål om TikTok algoritmen for 2023?

I 2023 må bedrifter holde seg oppdatert på nye markedsføringsteknikker, trender og voksende plattformer for å skape vekst og få bedre kontakt med kundegruppen sin. En av dem er TikTok, og det er ingen tegn til at veksten vil stoppe med det første. Det er en enorm mulighet for bedrifter til å dra nytte av appens virale natur, og med dette la nye personer oppdage deres produkter.

Algoritmene til TikTok endrer seg ofte, og det kan derfor være utfordrende å holde tritt. Hva fungerer, og hva bør du unngå dersom du vil oppnå mest mulig synlighet i den populære appen? 

Vi har delt noen gode tips med deg i denne guiden. Dersom du ønsker å vite mer eller sliter med å oppnå engasjement i sosiale medier, hjelper vi deg gjerne i mål. Kontakt oss om du ønsker å vite mer!

Du liker kanskje også

Møt personene

Kristoffer Johnsrud
Alexander Naglestad
Ludvig Støre

La oss ta en kaffe!

Vi tar gjerne en prat for å se hvordan vi kan hjelpe deg.