Vi kan tilby Facebook og Instagram annonsering

Facebook annonsering har lenge vært en foretrukket mediekanal for mange bedrifter. Med mer enn 2,8 milliarder månedlige aktive brukere, er sjansen svært stor for at du finner noen av dine potensielle kunder på plattformen. Spørsmålet er bare hvordan du på en best mulig måte kan nå dem effektivt.
Snakk med oss om Facebook

Annonsering i Facebook og Instagram

Facebook-annonsering tilbyr omfattende målrettingsalternativer. Du kan nå folk ikke bare etter sted (land, byer og til og med postnummer), kjønn og alder, men også etter interesser, atferd, livshendelser og mange andre alternativer.

I tillegg kan du promotere stort sett alt som passer for bedriften: fra tekstinnlegg, bilder og album, til videoer, arrangementer, tilbud og, selvfølgelig, lenker til nettsiden din. Når du kombinerer en enorm brukerbase, utrolige målrettingsalternativer og en rekke annonsemål, blir det klart hvorfor Facebook-annonsering er et kraftig verktøy for digital markedsføring.

Hvorfor skal du benytte deg av Facebook annonsering?

Med så mange alternativer som du kan velge mellom i dag, kan det være vanskelig å bestemme hvor du skal bruke markedsføringsbudsjettet.
Det er likevel vanskelig å se forbi Facebooks rekkevidde. Med nesten 3 milliarder aktive brukere, er dette svært mange som ser Facebook-annonser på en jevnlig basis. Den gjennomsnittlige brukeren bruker også omtrent 58 minutter hver dag, bare på Facebook.

Facebook har en unektelig imponerende rekkevidde. Den tilbyr også annonseringsmuligheter til mer enn 200 millioner bedrifter, noe som gjør den til en av de mest populære reklameplattformene. Over 40% av markedsførerne nevnte Facebook som den mest effektive kanalen for virksomhetene deres, etterfulgt av de rundt 30% som så høyest avkastning fra Instagram, som er en annen Facebook-eid sosial plattform.

Hvem bør annonsere på Facebook?

En viktig ting å huske på med Facebook-annonsering er at personene du når ikke aktivt er ute etter å kjøpe produktet eller tjenesten din. De slapper av, engasjerer seg med venner, ser etter morsomme videoer osv., og du har avbrutt det med annonsen din.

Det er ikke ofte du selger med ett enkelt kontaktpunkt, men det er enda mindre sannsynlig med Facebook-annonser fordi folk ikke aktivt leter etter produktene dine. Bedrifter som kommer inn i Facebook-annonser som forventer et raskt salg, ender ofte med skuffelse.

Likevel fungerer Facebook og Instagram annonser svært bra for de aller fleste bedrifter, bare man gjør det på riktig måte. Om man ønsker å lykkes med Facebook/ Instagram annonser i 2022 må man virkelig forstå, og sette seg inn i kundereisen spesifikt for ditt produkt. På denne måten kan man servere målgruppen med riktig budskap, på riktig tid.

Ulike typer av Facebook annonser

Bilde annonser

Bilde annonser er standarden for Facebook-annonsering. De er enkle å lage, tilbyr et rent format, og er et av de mest effektive annonseformatene. I en Facebook-studie gikk en kampanje med kun bilde annonser bedre enn de andre annonseformatene når målet var å generere trafikk.

Video annonser

Video annonser har bare blitt viktigere og viktigere, og i 2022 vil nok video regjere. Med videoannonser kan du vise frem produktet eller merkevaren din og fange seernes oppmerksomhet på en mere engasjerende måte enn med kun bilde. Facebook og Instagram algoritmen vil også prioritere video fremfor bilder.

Story annonser

Stories er en kant-til-kant-opplevelse som kan tilpasses og som lar folk fordype seg i innholdet ditt. Historier samsvarer også med hvordan folk allerede bruker telefonen sin. Vi holder telefonen loddrett omtrent 90% av tiden, og Story annonser er optimalisert for en loddrett fullskjermvisning som føles naturlig.

Messenger annonser

Facebook Messenger-annonser gir deg tilgang til de 1,3 milliarder menneskene som bruker Messenger hver måned. Når du oppretter annonsen, velger du bare Messenger som ønsket plassering. Du må også velge Facebook-feed. Messenger-annonser hjelper folk med å starte samtaler med bedriften din. Vær personlig med nåværende eller potensielle kunder, og legg til interaktive eller automatiske funksjoner.

Karusell annonser

En karusellannonse bruker opptil 10 bilder eller videoer for å vise frem produktet eller tjenesten din. Du kan bruke dette formatet til å fremheve ulike fordeler ved ett produkt, flere forskjellige produkter eller til og med bruke alle bildene sammen for å lage ett stort panoramabilde. Hvert bilde eller video kan også ha sin egen lenke.

Slideshow annonser

Slideshow annonser er en enkel måte å lage korte videoannonser fra en samling stillbilder, tekst eller eksisterende videoklipp. Slideshow annonser har iøynefallende bevegelse, akkurat som videoer, men bruker fem ganger mindre data. Så de laster godt selv for folk med dårlig nett. Du kan lage annonsen din og legge til tekst og musikk i Ads Manager.

Collection annonser

Disse betalte Facebook-annonsene, som kun tilbys for mobile enheter, lar deg vise frem fem bilder eller videoer som kunder kan klikke for å kjøpe et produkt eller en tjeneste. Collection annonser kobles sammen med Instant Experiences (mer om de nedenfor) og lar folk kjøpe produktene dine uten å forlate Facebook. Dette gjør netthandel enkelt når folk er på farten.

Spillbare annonser

Spillbare annonser gir folk en interaktiv forhåndsvisning før de laster ned en app. Finn folk som har tenkt å bruke appen din, med denne muligheten til å prøve den først.

Augmented reality-annonser

Augmented reality-annonser bruker funksjoner som filtre og animasjon for å la folk samhandle med merkevaren din. For eksempel kan filteret hjelpe brukere med å se hvordan en nyanse av leppestift vil se ut på leppene deres, eller hvordan et par briller kan passe ansiktet deres. Augmented reality-annonser kan også brukes til å utvide rekkevidden din. Annonsene lar brukere ta selfies med filteret og dele dem på sine egne kanaler.

Instant Experience annonser

Instant Experience-annonser ble tidligere kalt Canvas. De er et fullskjermsannonseformat som lastes inn 15 ganger raskere enn et mobilnettsted utenfor Facebook.

Facebooks hurtigopplevelser er optimalisert for mobil og utformet for å fange oppmerksomheten til publikummet ditt. I en hurtigopplevelse kan folk se på engasjerende videoer og bilder, sveipe gjennom karuseller og mer.

Lead annonser

Lead-annonser er bare tilgjengelig for mobile enheter. Det er fordi de er spesielt utviklet for å gjøre det enkelt for folk å gi deg kontaktinformasjonen sin uten mye skriving. De er flotte for å samle nyhetsbrevabonnementer, registrere noen for en prøveversjon av produktet ditt eller la folk be om mer informasjon fra deg.

4 tips for Facebook annonsering

Før du kommer til alle de fancy innholds- og budsjetteringsteknikkene, må du finne ut hvilke personer som har størst sannsynlighet for å kjøpe produktet ditt. Det kan ta litt tid, men vil gi deg grunnlaget for å bli lønnsom med Facebook annonser.

I motsetning til med Google, på Facebook, søker ikke folk aktivt etter ting å kjøpe, så du kan ikke målrette dem med spesifikke søkeord. På Facebook kan du imidlertid bruke sofistikerte alternativer for målgruppe målretting – du har mye kontroll over hvem som ser annonsene dine.

Facebook tilbyr i hovedsak tre typer for annonsemålretting:
1. Kjernemålgrupper
2. Egendefinerte målgrupper
3. Lookalike-publikum

Video annonser har bare blitt viktigere og viktigere, og i 2022 vil nok video regjere. Med videoannonser kan du vise frem produktet eller merkevaren din og fange seernes oppmerksomhet på en mere engasjerende måte enn med kun bilde.

Ikke bare får videoannonser flere klikk, men de gir markedsførere en mer kreativ frihet til å vise frem merkevarens personlighet. Facebook-videoannonser har dukket opp som et av de mest effektive formatene i dag. Å vite hvordan man lager engasjerende videoannonser på Facebook vil hjelpe enhver markedsfører med å bli umiddelbart mer konkurransedyktig på plattformen. Facebook og Instagram algoritmen vil også prioritere video fremfor bilder.

Enhver aktivitet som skjer på selve Facebook- eller Instagram-plattformen påvirkes ikke av iOS 14-oppdateringen. Husk at iOS-oppdateringen bare påvirker piksel baserte hendelser. Å lage videokampanjer i TOF (Top of Funnel) er derfor en svært effektiv Facebook-retargeting, her kan du retargete alle som har sett eller engasjert seg i videoen din.

Dette er kanskje en av de tingene som blir snakket minst om, men som likevel er veldig viktig å huske på. iOS 14-oppdateringen kan føre til mange blindsoner i kampanjeresultatdataene dine. Google Analytics kan hjelpe deg med å navigere rundt dette problemet. Når du annonserer på Facebook, sørg for at du bruker UTM-parametere på nettstedets nettadresser. Som et resultat vil all data som spores av Facebook bli generert i Google Analytics.

UTM-sporing lar deg fylle ut brukerinnsikt og lage tilleggsinformasjon om målgruppen din – hvor de kommer fra, lenker de klikker på og mer.

Når du har satt opp UTM-sporing, bør du opprette Google Analytics-mål som matcher med viktige konverteringshandlinger, som spores på Facebook. Slik vil du kunne se flere fullførte mål innenfor resultatberegningene dine. Enhver nedgang i konverteringer kommer nå til å bli synlig, og det kan hjelpe deg med å optimalisere, forbedre og lage en bedre strategi for fremtidige kampanjer.

Test forskjellige varianter av annonsen (bilde vs video, forskjellige bilder, tekst, overskrift) til samme publikum og se hvilke Facebook-annonser som gir best resultater og skaler dem for et maksimalt resultat med lavest kostnad.

Snakk med oss om Facebook

Vi tar gjerne en prat for å se hvordan vi kan hjelpe deg.