Betalt annonsering

Hva er programmatisk annonsering?

Lagt ut
11.1.2022

De siste årene har programmatisk annonsering blitt en av de mest sentrale markedsføringsmetodene for norske nettbutikker. Ved hjelp denne annonseringsmetoden kan du enkelt nå ut til målgruppen din på tvers av kanaler.

Finn ut hva programmatisk annonsering er, hvordan det fungerer, og ikke minst – hvordan du lykkes med det.


Programmatisk annonsering – enkelt forklart

Hva er programmatisk annonsering, egentlig? Annonseringsteknikken går ut på at man tar i bruk et automatisk system for kjøp av annonsevisninger på tvers av flere kanaler, rettet mot et spesifikt publikum. 

Kjøp og salg av annonsevisninger blir utført i sanntid via en børs, gjerne omtalt som RTB eller Real Time Bidding. 

Det er spesialisert programvare som tar seg av kjøpet av annonseplass for deg. Dette skiller prosessen fra tradisjonelt annonsekjøp, der du vanligvis avtaler et spesifikt antall annonseplasser på forhånd med mediet.


Hvordan fungerer programmatisk annonsering og Real Time Bidding?

Fremfor å bestille et visst antall visninger hos mediet, vil kjøpet av annonsevisninger foregå gjennom et eget «økosystem» når det er snakk om programmatisk annonsering. Prosessen kan være litt innviklet å sette seg inn i, men vi skal her forklare deg det mest grunnleggende.

Mediehus som selger annonseplasser på annonsebørsen publiserer disse på en server, og du som ønsker å kjøpe annonseplass finner disse på en Demand Side Platform (DSP). 

Skal DSP gjøre det mulig å kjøpe relevante visningsplasser, må den tilkobles noe som kalles Data Management Platform, også kjent som DMP. En DMP gjør det mulig å innhente opplysninger fra diverse kilder, og lar en sette opp egne målgrupper og mottakere.

Du kan deretter legge inn kriteriene dine for en spesifikk målgruppe i DMP. Dersom kriterier du legger inn samsvarer med medienes kriterier (pris), vil den aktuelle annonsen vises for en bruker i målgruppen som er innom mediet.


Hva er fordelene ved programmatisk annonsering?

Det finnes mange gode grunner til å ta i bruk programmatisk annonsering. Metoden er særlig gunstig når du ønsker å nå ut til målgruppen med stor presisjon, og ikke vil betale for visninger til folk utenfor målgruppen.

Du har gode muligheter for å fastsette kriterier for nøyaktig hvem som skal se annonsene. Når du kjøper annonser tradisjonelt sett, vil du måtte betale for et visst antall annonsevisninger til en forhåndsavtalt pris.

Når det kommer til programmatisk annonsering derimot, er det vanlig at an betaler for hver individuelle visning. Her rettes altså fokuset på hvem du ønsker skal se annonsen, fremfor antallet personer som skal se den. 


Fleksibilitet og frekvenskontroll

Når vi først snakker om fordeler som kan oppnås gjennom programmatisk annonsering, ønsker vi også å nevne muligheten for frekvenskontroll. Frekvenskontroll innebærer at du kan angi en maksgrense for antallet ganger enkeltbrukere kan se annonsen.

Ved tradisjonell annonsemarkedsføring risikerer du at du betaler for at samme person ser samme annonse veldig mange ganger, fordi annonsene vises gjerne via forskjellige leverandører. Dette kan føre til overlappinger.

Når noen ikke har konvertert av en annonse etter et visst antall ganger, kan det være gunstig å avslutte visningen. Da slipper du å betale for at noen som ikke er interessert i produktet du selger skal eksponeres for annonsen.

Med programmatisk annonsering kan du også få mye fleksibilitet når det kommer til budsjett. Du kan når som helst pause, stoppe eller endre på budsjettet.


Hvem passer programmatisk annonsering for?

Programmatisk annonsering passer ypperlig for deg som driver nettbutikk, og som ønsker at de som ser annonsene skal være i målgruppen. Er du opptatt av å få mest mulig igjen per krone du investerer i markedsføring, er programmatisk annonsering et godt valg.

Markedsføringsmetoden er også helt super når du ønsker å fokusere på remarketing, altså å nå ut til personer som tidligere har vist interesse i nettsiden din. Husk at en svært stor andel av de som besøker nettbutikken forlater siden igjen uten å handle.

Med remarketing kan du nå ut igjen til disse personene, og følge dem opp med relevante annonser som passer deres spesifikke fase i kjøpsreisen. Dette gjør det enklere å oppnå konverteringer.


Ønsker du hjelp med programmatisk annonsering?

Ønsker du å betale for 50 000 visninger av annonsen din i for eksempel VG.no, eller vil du heller betale for at en annonse vises til personer i målgruppen på tvers av medier? Dersom du velger sistnevnte, er kanskje programmatisk annonsering noe for deg.

Vi i Ecommercemarketing.no brenner for gode annonser, og har hjulpet en rekke nettbutikker med annonsemarkedsføring. Ønsker du å komme i gang med programmatisk annonsering, slik at du kan nå ut til målgruppen på en effektiv og økonomisk måte?

Vi hjelper deg gjerne! Programmatisk annonsering for nettbutikker trenger ikke å være så komplisert som du tror. Vi gjør jobben for deg, slik at du kun trenger å nyte resultatene av annonseringen. 

Ta kontakt med oss i dag, og la oss legge en plan for hvordan vi best mulig kan markedsføre dine produkter og tjenester!

Du liker kanskje også

Møt personene

Kristoffer Johnsrud
Alexander Naglestad
Ludvig Støre

La oss ta en kaffe!

Vi tar gjerne en prat for å se hvordan vi kan hjelpe deg.