Betalt annonsering

Slik lykkes du med markedsføringen i 2022

Lagt ut
3.1.2022

Dersom nettbutikken din ønsker å nå ut til målgruppen på en enkel og effektiv måte, er kanskje annonsering den beste markedsføringsmetoden. 

Skal du lykkes med annonsering, er det imidlertid viktig å følge med på hvilke trender som gjelder. Vi skal her se nærmere på våre beste annonseringstips for 2022.


1. Annonser på tvers av kanaler

Dersom du skal få mest mulig ut av annonsering som markedsføringsmetode, er det en fordel om du ikke begrenser deg til én kanal. Det finnes mange plattformer som egner seg for annonsering, og her er noen av de du bør fokusere på det kommende året:

Det viktigste er at du når ut til målgruppen din via de riktige kanalene. Skal du nå ut til en yngre målgruppe, kan kanskje TikTok, Snapchat og Instagram være særlig aktuelt. 

Ved å ha annonsekampanjer i flere av kanalene, kan du øke sannsynligheten for at annonsene eksponeres for målgruppen til riktig tid.


2. Ha fokus på kundereisen

Dersom du skal lykkes med annonser i 2022, er det viktig å vite hvordan kundereisen er for de aktuelle tjenestene eller produktene du selger. Du må vite hvordan du kan nå ut til målgruppen med rett innhold til rett tid.

Når annonsene er treffsikre og treffer kunden på riktig sted i kundereisen, vil også konverteringsraten øke.


3. Lag videoannonser

Et annet annonseringstips for 2022, er at du bør ha økt fokus på videoannonser. Dette betyr ikke at du ikke kan dra nytte av tekst- og bildebaserte annonser, men med videoannonser kan bedriften enklere bli lagt merke til.

Dersom en i målgruppen scroller nedover Facebook-feeden, vil videoannonser spilles automatisk av. Bevegelige bilder (film) fungerer som et blikkfang, og blir ofte lettere lagt merke til enn tekst eller bilder alene.

Ifølge forskning vil menneskehjernen legge merke til video inntil 60 000 ganger raskere enn tekst. Innholdet vil også huskes lengre. Dette er også grunnen til at en bedrift som fokuserer på videoannonser kan oppnå dobbelt så stort engasjement blant kundene som bedriftene som kun deler tekst. 

Det er også et viktig poeng at algoritmene til plattformer som Facebook foretrekker videoannonser fremfor tekst- eller bildeannonser.


4. Ha annonser som engasjerer

De fleste forbrukere blir eksponert for mange tusen reklamer og annonser hver dag, enten det er gjennom sosiale medier, aviser eller andre steder. Det betyr at en annonse fort kan «drukne» i mengden. 

I 2022 er sannsynligvis fokuset på digital markedsføring større enn noensinne, og derfor er det ekstra viktig å skille seg ut. Sørg derfor for at du har annonser som virkelig engasjerer målgruppen din. 


5. Publiser annonser i «stories» 

Story-annonser er også en trend vi tror vil bli dominerende i 2022. Via Facebook Stories kan bedrifter enkelt nå ut til målgruppen på en effektiv måte. Mottakeren kan enkelt fordype seg i annonsen, siden annonseformatet er designet for loddrett visning på hele mobilskjermen.

Det å ha annonser som er tilrettelagt for mobilskjerm er veldig viktig, også det kommende året. En stor andel av oss utforsker sosiale medier først og fremst fra mobil.


6. Engasjer målgruppen med AR-annonser 

I 2022 vil nok Snapchat og Facebook fortsette å være blant de sosiale mediene som benyttes av flest nordmenn. Plattformene er heldigvis godt tilrettelagt for både video- og bildeannonser, men du kan også gjøre markedsføringen mer engasjerende med ny teknologi.

AR eller Augmented Reality er moderne og avansert teknologi vi sannsynligvis får se mer av det kommende året. Du kan for eksempel bruke AR til å lage morsomme animasjoner og filtre som målgruppen kan benytte seg av når de tar bilder eller filmer.

Selger du for eksempel sminke i nettbutikken din, kan du lage et AR-filter med en spesiell type øyenskygge. Da kan brukerne teste øyenskyggen ved hjelp av AR før de faktisk kjøper produktet, noe som øker engasjementet.


Trenger du flere annonseringstips for 2022?

Vi i Ecommercemarketing.no har spesialisert oss på å hjelpe nettbutikker med markedsføring, og kan en ting og to om annonsering. Vi følger nøye med på trendene innen annonsering i ulike plattformer, og kan hjelpe deg å lykkes med annonsene dine.

Enten nettbutikken din ønsker hjelp med annonsering på tvers av plattformer eller kun i én kanal, kan vi hjelpe deg. Vi har en dyp forståelse av hva som fungerer bra (og hva som fungerer mindre bra) når det kommer til annonsemarkedsføring.

Med vår hjelp kan du enklere nå ut til målgruppen din, enten det er via Google Ads, Facebook Ads eller andre annonseformer. Vi sørger for at annonsene skreddersys målgruppen din, slik at innholdet appellerer best mulig til dine potensielle kunder. 

Vi har også utviklet en smart og effektiv arbeidsprosess som effektiviserer prosessen for deg som kunde. Dette betyr ikke bare at du kan spare mye tid, men også penger. Trenger du hjelp? Kontakt oss i dag, og få muligheten til å bli vår neste suksesshistorie!

Du liker kanskje også

Møt personene

Kristoffer Johnsrud
Co-founder
Alexander Naglestad
Co-founder
Ludvig Støre
Co-founder

La oss ta en kaffe!

Vi tar gjerne en prat for å se hvordan vi kan hjelpe deg.