Sosiale medier

Slik kan bedriften gå viralt på sosiale medier

Lagt ut
16.5.2022

Ønsker bedriften din å skape engasjement i sosiale medier, eller har et ønske om å oppnå økt synlighet? Da har du kanskje også en visjon om å lage innhold som går «viralt». 

Når innhold går viralt på nett, betyr dette at innholdet sprer seg som ild i tørt gress. Dette vil som regel innebære store mengder likes, kommentarer, delinger eller views på kort tid. 

Det å «gå viralt» er nok drømmen for alle som ønsker å oppnå økt merkevarebevissthet. Men hva slags innhold vil egentlig kunne skape stort engasjement på så kort tid? Vi skal her dele noen tips!

1. Lag innhold som vekker følelser

En fellesnevner for innhold som går viralt, er at det vekker følelser hos publikum. Det vil ofte være snakk om positive følelser som glede, overraskelse eller spenning. Innhold som vekker følelser som sinne, frustrasjon eller tristhet kan imidlertid også slå an.

Dersom vi ser på tidligere innhold som har gått viralt, er det ofte snakk om at positive følelser vekkes. 

Vi kan for eksempel nevne artisten Psys «Gangnam Style». Denne låten vekket positive følelser som latter, siden den har et humoristisk preg over seg. Det førte igjen til at den ble hyppig likt, kommentert på, delt og snakket om i sosiale medier.

2. Sørg for at innholdet egner seg for å gå viralt

Det er som regel visse typer innhold som har en tendens til å bli veldig populære på sosiale medier. Og vi snakker ikke nødvendigvis bare om morsomme challenges eller memes. 

Dersom du blar deg gjennom feeden på Facebook eller andre plattformer, vil du også kunne se mange andre innholdstyper som går viralt. La oss se nærmere på noen eksempler!

Blogginnlegg og how-to-guider

Blant de typene innhold som deles mest hyppig på sosiale medier, finner vi blogginnlegg. Det kan derfor være gunstig å ha en egen blogg på bedriftens nettside. Her kan du for eksempel dele lærerike how-to-guider med en morsom tvist.

Fordelen med blogginnlegg som går viralt, er at du kan flette inn nyttig informasjon som kommer til nytte for leserne. Samtidig kan du linke til produkter bedriften selger, uten at det fremstår som pushy eller altfor selgende.

Lag gjerne lange innlegg om du først skal dele noe på bloggen. Lange artikler vil ofte utstråle mer kredibilitet, og kan dessuten ha positiv effekt på SEO.

Lister og tips

En annen type innhold som dukker opp hyppig på sosiale medier, er lister med ulike tips og råd. Det kan for eksempel være snakk om «X tips som gjør livet som student lettere» eller «X life hacks du skulle ha lært for lenge siden».

Topplister er også populære, og går ofte viralt på sosiale medier. Her kan vi nevne eksempler som «Våre topp 5 kjoler til julebordet» eller «De 10 mest motiverende sangene til trening».

Det er en kjent sak at innhold i form av lister er populært på sosiale medier. Lister er oversiktlige og går raskt å lese seg gjennom, og kan derfor stikke seg ut i en overfylt feed.

Gåter, quizer og oppgaver

Noe annet du ofte vil se på sosiale medier, er ulike gåter og quizer som går viralt. For mange er det vanskelig å motstå morsomme personlige quizer der en kan finne ut hvem man er i en TV-serie eller lignende.

Det kan også være snakk om oppgaver som «kun et fåtall» klarer å løse. De som ser disse oppgavene vil gjerne finne ut om de er over snittet intelligente. Om du klarer oppgaven, ønsker de kanskje å skryte litt av det, og deler det videre.

Derfor sprer denne type innhold seg ofte veldig fort!

Motiverende memes og innlegg

Mange setter pris på innhold i form av memes eller motiverende innlegg på sosiale medier. Det kan for eksempel være ordtak, sitater eller lignende som gjør det mer motiverende for leseren å gå på jobb eller skole, eller å føle seg bedre i egen kropp.

Motiverende innhold er ofte å finne på sosiale medier-plattformer som Instagram, Facebook, Reddit og YouTube. Inspirerende innhold blir ofte likt, kommentert på og delt, noe som igjen kan gjøre merkevaren eller bedriften din mer synlig.

3. Innholdet bør være originalt og «nytt»

Skal bedriften gå viralt på sosiale medier, er det også viktig å tenke på at innholdet du deler skal være nytt for publikum. Det hjelper neppe å dele noe som ligner på noe mange allerede har delt.

For at ting skal deles, likes og kommenteres i sosiale medier, er det en fordel om det har en «wow»-effekt. 

4. Bruk plattformer egnet for deling

Ved å for eksempel bruke en plattform som TikTok vil du lettere kunne få sjansen til å gå “viralt”. Dette er fordi TikToks story telling canvas og innholdsstruktur er designet for å skape oppdagelse, dette gjør at innholdet ditt lettere blir eksponert for nye personer. 

Ønsker du å oppnå økt synlighet?

Dersom du driver en nettbutikk, drømmer du kanskje om at merkevaren eller bedriften skal gå viralt på sosiale medier. Dette kan nemlig by på mange fordeler, inkludert mye synlighet på kort tid. 

Du kan også spare kostnader relatert til spredning av innholdet, siden publikum deler innholdet for deg. Det å gå viralt betyr ofte også at bedriften får større rekkevidde, og kan nå ut til potensielle kunder på tvers av landegrenser.

Du liker kanskje også

Møt personene

Kristoffer Johnsrud
Alexander Naglestad
Ludvig Støre

La oss ta en kaffe!

Vi tar gjerne en prat for å se hvordan vi kan hjelpe deg.