Google

SEO vs. SEM – eller et godt samarbeid mellom de to?

Lagt ut
16.3.2022

Når bedriften din ønsker å bli mer synlig i søkemotorer som Google, finnes det hovedsakelig to ulike markedsføringsteknikker som kan brukes – nemlig SEO eller SEM / Google Ads. 

Både SEO og SEM kan være veldig effektivt, og kan sørge for at du får mer trafikk til nettsiden din. Men hvilken teknikk bør du egentlig velge? Eller bør du kanskje gå for en kombinasjon av de to?

Målet er å være synlig i søketreffene

Uansett om man velger SEO, SEM eller en kombinasjon av disse, er målet å sikre at nettsiden blir mer synlig i søkemotorens treffliste (SERP). Altså – når noen søker på et produkt bedriften din selger, ønsker du at din nettside skal være blant de øverste treffene i Google.

Grunnen til dette er enkel. De fleste vil nemlig klikke på et av de øverste treffene i SERP når de søker på noe i søkemotoren. De øverste treffene er nemlig stort sett de mest relevante, og det er som regel trygge og respekterte nettsider som rangerer best.

Folk flest vil ikke klikke seg videre til side to eller tre i Google. Om nettbutikken din ikke vises blant de øverste treffene når noen søker på relevante produkter, kan dette bety at du går glipp av mange potensielle salg.

Ordforklaring; SERP står for Search Engine Results Pages, og vil si alle søketreffene du får når du søker på noe i Google.

Hva er SEO?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, eller det man gjerne betegner som «søkemotoroptimalisering» på godt norsk. Med SEO vil man ved hjelp av ulike teknikker optimalisere nettsiden slik at den blir mer synlig i søkemotorer som Bing eller Google.

Med SEO kan man oppnå økt organisk (ubetalt) trafikk til nettsiden sin. Til gjengjeld kan det å jobbe med SEO være tidkrevende og kreve en viss kompetanse. 

Blant teknikkene som tas i bruk kan vi nevne deling av SEO-tekster på egen nettside (f.eks. på bedriftsbloggen). Her kan man bake inn relevante søkeord, slik at potensielle kunder finner nettsiden når de søker på de samme ordene.

SEO-metoder omfatter også bruk av titler, metabeskrivelser, interne og eksterne lenker, gjesteblogg innlegg, fokus på lesbarhet, teknisk SEO og lignende. Det er mange teknikker som kan tas i bruk, men det tar ofte litt tid før resultatene merkes.

Hva er SEM?

SEM er kort for Search Engine Marketing, og blir ofte kalt for søkemotormarkedsføring her til lands. I likhet med SEO kan du sørge for at nettsiden blir mer synlig i søkemotoren med SEM. Forskjellen er at man her betaler søkemotoren for å gi nettsiden en god plassering.

Den mest vanlige formen for SEM er bruk av Google Ads, altså betalte annonser i Google. Google Ads er som regel de øverste treffene du ser i Google når du søker på noe, og er merket med «annonse». Disse ligger over de organiske treffene.

Du betaler for ranking på visse søkeord. Selger du for eksempel blomster på nett, kan du betale for god ranking på søkeord som «blomster Oslo» eller lignende. Fordelen med SEM er at du kan oppnå resultater og økt synlighet over natten. Ulempen er at det koster penger.

De mest ettertraktede søkeordene er gjerne de dyreste å ranke på. Så snart du slutter å betale for plasseringen i søkemotoren, kan du regne med at trafikken til nettsiden får en dramatisk dropp. 

Når bør du bruke SEO og SEM?

SEO kan være nyttig når du ønsker å oppnå økt trafikk til nettsiden din på langsiktig basis. SEO gir nemlig langvarige og stabile resultater, men kan kreve at man jobber en del med optimalisering av innhold og nettside. Dette kan man gjøre selv, eller få proff hjelp til.

SEM kan være en god løsning når bedriften din ønsker raske resultater og vil bli synlig i søkemotoren over natten. Det å komme i gang med SEM kan imidlertid kreve at du har et visst budsjett, og passer kanskje ikke for alle bedrifter.

Om bedriften din skulle ha en kampanje eller ønsker å synliggjøre et produkt eller en tjeneste raskt og effektivt, kan SEM være et supert valg.

Mange bedrifter synes det kan være greit å benytte seg av både SEO og SEM om hverandre. Da kan man jobbe for langsiktig synlighet i søkemotoren med SEO, samtidig som man oppnår raske resultater med SEM.

Les mer: PPC-annonsering – fordeler og ulemper

Motta hjelp med SEM og SEO til din nettbutikk

Dersom du driver din egen nettbutikk, er synlighet i søkemotorene helt grunnleggende for å lykkes. Når noen søker på ting eller tjenester du selger, ønsker du at nettsiden din skal dukke opp blant de mest aktuelle treffene øverst i SERP.

Om nettbutikken din mangler synlighet i dag, finnes det heldigvis gode muligheter for å endre dette ved hjelp av SEO eller SEM. Enten du ønsker å fokusere på en av delene eller begge på en gang, kan vi i Ecommercemarketing.no hjelpe deg.

Du liker kanskje også

Møt personene

Kristoffer Johnsrud
Alexander Naglestad
Ludvig Støre

La oss ta en kaffe!

Vi tar gjerne en prat for å se hvordan vi kan hjelpe deg.