Betalt annonsering

Hva er retargeting annonser og hvordan fungerer det?

Lagt ut
22.2.2022

Mange med nettbutikk opplever at kunder kikker på varer på nettsiden eller legger ting i handlekurven, for deretter å bare forlate nettsiden. Dersom du sliter med høy fluktfrekvens på bedriftens nettside, kan dette oppleves veldig frustrerende.

Heldigvis er det mulig å nå ut til besøkende som har forlatt nettsiden din, og potensielt vinne dem tilbake. Ett av de mest aktuelle tiltakene er retargeting-annonser. 

Vi skal her forklare deg hva retargeting-annonser er, hvordan de fungerer og hvordan du kommer i gang!

Hva er retargeting og hvordan fungerer det?

Retargeting er en markedsføringsteknikk som går ut på at man retter seg mot forbrukere som allerede har vært på siden din, eller vært eksponert for noen andre av dine markedsaktiviteter. Disse kampanjene fungerer fordi de lar deg vise besøkende som allerede har vist interesse for produktet ditt en annonse. Ved hjelp av søkemotorer og sosiale medier kan du minne dem på at de ønsket å løse et problem og hvorfor ditt produktet tilbyr den beste løsningen.

Dersom du noen gang har sjekket ut et produkt på nett, har du sikkert opplevd å se annonser for det samme produktet etterpå. Dette er retargeting i praksis. 

Brukere som besøker nettsider vil ofte akseptere cookies (informasjonskapsler) som brukes til markedsføring. Da vil en liten piksel lagres i brukeres nettleser. Dette gjør det mulig for annonsøren å vise annonser til brukeren når vedkommende surfer videre.

Kort fortalt fungerer retargeting slik:

  1. En person besøker bedriftens nettside
  2. En informasjonskapsel lagres på den besøkendes enhet
  3. Når personen besøker andre nettsider, kan vedkommende se annonsen din


Er det forskjell på retargeting og remarketing?

Begge begrepene brukes ofte om hverandre, så det er ganske naturlig å anta at de to representerer det samme konseptet.

Hva er retargeting?

Retargeting brukes oftest for å beskrive display annonser som vises til besøkende som har vært på siden din, men som har navigert unna uten å handle. Denne typen markedsføring gjøres ved hjelp av pixels eller cookies som følger brukeren rundt etter at de forlater nettstedet ditt.

Retargeting-annonser vises gjennom tredjepartsnettverk som Google Display Network og Facebook, som gir deg muligheten til å nå ut til potensielle kunder på en rekke nettsteder.

Hva er remarketing?

Remarketing refererer vanligvis til å nå ut til tapte besøkende via e-post, så du trenger besøkendes e-postadresser for å benytte deg av dette.


Ulike typer retargeting

Retargeting annonser er noe som kan tas i bruk på en rekke forskjellige måter. En av de mest vanlige metodene er å nå ut til personer som nylig har besøkt nettsiden din (f.eks. den siste uken).

En annen måte er å sørge for at retargeting annonser kun blir vist til personer som har lagt produkter i handlekurven i nettbutikken, og deretter forlatt nettsiden. Da kan disse personene for eksempel se annonser for de aktuelle produktene.

Det er også populært med retargeting annonser på sosiale medier. Da kan man for eksempel nå ut til eksisterende eller tidligere kunder som allerede kjenner til bedriften. Det finnes altså flere alternativer, noe som gjør det enkelt å nå ut til målgruppen sin. 

Fordeler med retargeting annonser

Retargeting-annonser byr på en rekke fordeler. Den kanskje viktigste fordelen, er at du kan nå ut til noen som allerede har vist interesse for varene eller tjenestene du selger. Dette vil ofte være langt billigere enn å finne helt nye personer. Når det viser seg at 96 % av besøkende som kommer til nettstedet ditt er ikke klare til å kjøpe, er dette også en yppelig måte å vinne tilbake noen salg. 

Det vil som regel også være lettere å påvirke personer til å utføre et kjøp, når de allerede har vist at de interesserer seg for produktene dine.

Det er en kjent sak at retargeting annonser som regel har høyere konverteringsrate og klikkrate enn de fleste andre annonsetyper. Av den grunn vil annonseformen også prioriteres av algoritmene til de ulike annonsenettverkene.


De to viktigste måtene å samle inn data for dine retargeting kampanjer.

1. Bruk en retargeting-piksel

Pikselbasert retargeting er den vanligste formen for retargeting. Det fungerer ved hjelp av en JavaScript-kode (en piksel) som du plasserer på nettstedet eller landingssiden din. Etter at du har lagt ved pikselen, hver gang en besøkende kommer til nettstedet ditt eller landingssiden, slipper pikselen en anonym nettleserinformasjonskapsel i den besøkendes nettleser. 


2. Bruk retargeting-lister

Med listebasert retargeting bruker du lister over eksisterende kunder eller besøkende som har gitt deg e-postadressen deres og viser spesifikke annonser til dem.


Hvordan lage retargeting annonser i Google Ads?

Det finnes en rekke plattformer som tillater deg å lage annonser som vises til personer basert på adferd. Blant de mest populære er Google. Se hvordan du går frem for å lage annonsen, noe forenklet:


  1. Installer først Google Analytics der du lager en såkalt sporingskode
  2. Legg sporingskoden inn på nettsiden
  3. Lag en Google Ads-konto
  4. Velg «Administrator» i Google Analytics
  5. Velg «Område» -> «Sporingsinfo» -> «Datainnsamling»
  6. Aktiver «remarketing»
  7. Lagre (sporingsfunksjonen er nå lagret)
  8. Sørg for at Google Ads er knyttet opp mot Google Analytics ved å velge Ads-tilknytning hos sistnevnte
  9. Klikk på «Ny sammenkoblet kontogruppe»
  10. Klikk på din tilknyttede Ads-konto og bekreft
  11. Velg målgruppe
  12. Lag annonse


Google Ads tilbyr følgende typer retargeting-kampanjer:


  • Standard Remarketing: Viser annonser til tidligere besøkende når de besøker nettsteder i displaynettverket og bruker apper for displaynettverket.
  • Dynamic Remarketing: Annonsene som vises til besøkende, som inkluderer spesifikke produkter eller tjenester som de har sett på.
  • Remarketing for Mobile Apps: Vis annonser til besøkende som enten har brukt appen din
  • Remarketing Lists for ads: Vis annonser til besøkende mens de gjør oppfølgingssøk etter det de trenger på Google.
  • Video Remarketing: Vis annonser til besøkende som har sett på YouTube-videoene dine.
  • Email List Remarketing: Last opp en liste over kundenes e-postadresser. Og når disse besøkende surfer gjennom forskjellige nettsteder, kan de se display annonsene dine.


Hvordan sette opp retargeting-kampanjer i Facebook

For å starte med en Facebook retargeting kampanje må du ha en Facebook Business Manager. Når du er ferdig med kontooppsettet, går du til Målgrupper-delen i Facebook Ads Manager.

Velg deretter alternativet "Custom Audiences" for retargeting. Dette lar deg nå ut til besøkende med relevante annonser.

Fra listen over "Egendefinerte målgrupper" velger du alternativet "Nettstedtrafikk". Den lar deg lage en liste over personer som har besøkt nettstedet ditt eller sett på bestemte nettsider. 

Når du setter opp retargeting kampanjer i Facebook Ads Manager, kan du også vise denne annonsen på Instagram


Hvem passer retargeting for?

Retargeting annonser kan passe de fleste norske bedrifter, eller i hvert fall alle som har en egen nettside for salg av produkter og tjenester. 

Med retargeting kan du sørge for at kunder som har forlatt nettsiden tidligere, velger å komme tilbake for å fullføre kjøpet. 

Husk at i mange tilfeller vil annonsen din fungere som en påminner. Noen ganger forlater man en nettbutikk fordi man blir distrahert eller lignende, og ikke fordi man har ombestemt seg vedrørende produktet. Disse potensielle kundene ønsker du sannsynligvis å nå ut til!


Motta hjelp med å sette opp retargeting annonser

Ønsker bedriften din å ta i bruk retargeting annonser, slik at du kan nå ut til personer som allerede har vist interesse for produktene dine? Dette kan være en veldig smart og effektiv markedsføringsmetode, særlig for deg med nettbutikk.

Det kan imidlertid være noe utfordrende å komme i gang. Mange bedriftseiere synes det er komplisert å lage annonsen, og minst like vanskelig å administrere annonsekontoen. 

Dersom du har behov for hjelp, kan Ecommercemarketing.no bistå deg. Vi har lang erfaring med retargeting annonser, og kan ta oss av hele prosessen for deg. Vi vil blant annet sørge for at annonsene er skreddersydd for målgruppen din, noe som er helt avgjørende.


Kontakt oss i dag om du ønsker å vite mer. 


Du liker kanskje også

Møt personene

Kristoffer Johnsrud
Alexander Naglestad
Ludvig Støre

La oss ta en kaffe!

Vi tar gjerne en prat for å se hvordan vi kan hjelpe deg.