Betalt annonsering

Hva er Ecommerce marketing?

Lagt ut
20.6.2022

Dersom du driver innen netthandel, er markedsføring en viktig del av arbeidet. Uten markedsføring er det lite sannsynlig at dine potensielle kunder vet om produktene eller tjenestene du selger. 

Her er en oversikt over hvilke muligheter som finnes for markedsføring innen e-handel, også kjent som Ecommerce marketing. Bli kjent med metodene som benyttes, slik at du enklere kan lage en gunstig markedsføringsstrategi!

Ecommerce marketing – enkelt forklart

Ecommerce marketing er ulike markedsføringsaktiviteter som utføres på vegne av bedrifter innen netthandelbransjen, med det formål å øke merkevarebevissthet eller å selge produkter. 

Enten du selger produkter eller tjenester over nett, er du avhengig av kunder. For å nå ut til målgruppen, kan du ta i bruk en rekke ulike markedsføringskanaler og -metoder. Vi kan blant annet nevne e-postkampanjer, innlegg i sosiale medier og søkemotormarkedsføring.

Ulike former for Ecommerce marketing

Det finnes utallige fremgangsmåter bedrifter innen netthandel kan benytte seg av når de ønsker å nå ut til en målgruppe.

Her er de viktigste formene for Ecommerce marketing!

Markedsføring i sosiale medier

Gjennom sosiale medier kan bedriften din dele innhold som interesserer målgruppen. Opprett gjerne en bedriftsprofil for nettbutikken din på Facebook, Snapchat, Instagram og andre populære sosiale medier-kanaler.

Dersom du skal få mest mulig ut av annonsering som markedsføringsmetode, er det en fordel om du ikke begrenser deg til én kanal. Det finnes mange plattformer som egner seg for annonsering, og her er noen av de du bør fokusere på:

Snapchat

Facebook

Instagram

TikTok

Det viktigste er at du når ut til målgruppen din via de riktige kanalene. Skal du nå ut til en yngre målgruppe, kan kanskje TikTok, Snapchat og Instagram være særlig aktuelt. 

Ved å ha annonsekampanjer i flere av kanalene, kan du øke sannsynligheten for at annonsene eksponeres for målgruppen til riktig tid.

Markedsføring i Google

Pay-per-click (PPC)-annonsering er hovedmodellen for nettannonsering for både store og små bedrifter. Den er støttet av data, enkel å skalere og gir god avkastning på investeringen. PPC-annonser retter seg ofte mot nettbasert annonseplass i søkemotorer, sosiale medieplattformer eller nettsteder. Disse annonsene fungerer godt for nettbutikker fordi de er rettet mot kjøpere som er klare til å kjøpe og kan føre til høyere salg enn organisk markedsføring.

Google Ads viser annonsen din til potensielle kunder som er interessert i produktet eller tjenesten din. Annonsører byr på søkeord og vinnerne av det budet plasseres øverst på søkeresultatsidene, på YouTube-videoer eller på relevante nettsider, avhengig av hvilken type annonse som er valgt.

Mange faktorer påvirker hvor bra annonsen vil gå. Dette er alt fra hvilke søkeord du har valgt, tittelen og beskrivelsen, lokasjonen du kjører i, og din Quality Score. Quality Score er et estimat av kvaliteten på annonsene, søkeordene og landingssiden din. Annonser med høyere kvalitet kan føre til lavere priser og bedre annonseplasseringer.

Bygg opp egne organiske profiler i sosiale medier

Dette er din ubetalte tilstedeværelse på sosiale medier som Facebook, Instagram, TikTok. I dag er det et absolutt must å være synlig på slike plattformer. Det er en måte for folk å vite at du er en ordentlig bedrift og avgjør ofte om de vil besøke nettstedet ditt i det hele tatt.

Når du markedsfører for nettbutikker, kan du dele bedriftsoppdateringer, informere om produktene dine og dele innhold som engasjerer målgruppen. 

Flere og flere personer vender til sosiale medier for å finne nye merkevarer og produkter. Hele 73% av brukere på sosiale medier sier at de har blitt påvirket av en merkevare sin profil på sosiale medier under kjøpsprosessen. Og ikke nok med det, 78% sier at de er villige til å handle hos et selskap etter at de har hatt en positivt opplevelse med de på sosiale medier.

Ved bruk av riktig strategi og innhold kan sosiale medier være en fantastisk mulighet for å skape ny lojale kunder og merkevaren din vil i mye større grad være top of mind for potensielle kunder når de er klare for å gjøre et kjøp.

E-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring er en forholdsvis «gammel» markedsføringsmetode, men den er samtidig overraskende effektiv. Ved hjelp av automatisering kan du enkelt nå ut til potensielle kunder som befinner seg ulike steder i kjøpsprosessen.

Ecommerce marketing via e-post lar deg blant annet følge opp eksisterende kunder. E-postmarkedsføring er også nyttig når du vil minne nesten-kunder på varene de har forlatt i handlekurven.

Søkemotoroptimalisering (SEO)

Search Engine Optimization (SEO) eller søkemotoroptimalisering inkluderer en rekke ulike metoder som brukes for å generere mer organisk trafikk til nettsiden. Dette handler først og fremst om å gjøre nettsiden mer synlig i Google og lignende søkemotorer.

For at søkemotoren skal kunne finne og vise nettbutikken din, er det blant annet mulig å bruke følgende metoder:

  • Søkeordsoptimalisering: Inkluder relevante søkeord i innholdet du deler på nettsiden, for eksempel i titler og -metabeskrivelser, alt-tekster, overskrifter og brødtekst.
  • Eksterne lenker til og fra autoritetssider: Dersom en nettside med godt omdømme linker til nettbutikken din, er dette gull verdt. Få gjerne til et gjesteinnlegg! Inkluder også lenker til autoritetssider fra egen nettside. Nettsiden din vil da oppfattes som mer autoritær av Google. 
  • Del relevante og interessante blogginnlegg: Lag gjerne innhold som svarer på spørsmål folk stiller i søkemotoren. «How to»-innlegg er en sikker vinner! Et annet tips er å ha en FAQ nederst i innleggene med relevante søkeord, der mange vanlige spørsmål besvares.

Innholdsmarkedsføring

Content marketing eller innholdsmarkedsføring er også en veldig effektiv form for Ecommerce marketing. Kort fortalt innebærer metoden at du deler innhold (for eksempel blogginnlegg på egen nettside) som er av verdi for målgruppen.

Enten innleggene lærer bort nyttig informasjon, underholder eller gir målgruppen din andre fordeler, kan de bidra til å bygge merkevaren din. Nettbutikken din vil ikke bare være et sted for kjøp av varer, men kan også fungere som en kilde til nyttig kunnskap!

Influencer marketing

Mange nettbutikker opplever at det er enklere å nå ut til målgruppen med litt hjelp fra omverdenen. 

Influencer-markedsføring er en smart måte å akselerere din trafikk og salg. Det hjelper deg å nå nye målgrupper, bygge merkevarebevissthet og jobbe med personer som selger for deg. 

Influencers er personer med en følgerbase på sosiale medier og blir som ambassadører for merkevaren din. Du betaler dem for å markedsføre produktene dine gjennom gratisprodukter, rabatter eller en fast pris. Når man skal starte med Influencer-markedsføring er det viktig å undersøke hvem du jobber med godt, her ønsker du å se på engasjement på postene og at deres følger base passer godt med målgruppen din.

Tips for mer vellykket Ecommerce marketing

Foruten de overnevnte markedsføringsmetodene, kan nettbutikker ofte tjene på å tilby kundene sine «det lille ekstra». Her er noen tips:

  • Ha et lojalitetsprogram
  • Lag en strategi for markedsføring i TikTok
  • Sørg for personalisering og dekk individuelle kunders spesifikke behov
  • Vis til kundeanmeldelser

1. Bygg et lojalitetsprogram.

En lojal kunde er en langsiktig kunde, og hvem vil ikke ha gjentatte kjøp? Et lojalitetsprogram gir et insentiv for en kunde til å fortsette å handle hos deg gjennom relevante tilbud og rabatter. Selv om det krever litt planlegging og arbeid å bygge et bra kundelojalitetsprogram, lønner det seg med tanke på gjentakende virksomhet, UGC, henvisninger og kundeopplevelse.

Det er et par ting du bør vurdere som en nettbutikk når du bygger et lojalitetsprogram. For det første, vurder å diversifisere måtene kunder kan vise lojalitet på, enten det er gjennom gjentatte kjøp, omtaler i sosiale medier eller deling av innholdet ditt. Tenk også på hvordan du vil betale ned deres lojalitet, det være seg gjennom poeng, rabattkoder eller eksklusive fordeler.

2. Lag en strategi for markedsføring i TikTok

Å bruke TikTok for bedrifter bør være en del av enhver nettbutikks markedsføringsplan. Med over én milliard månedlige aktive brukere. Enten du vil selge flere av produktene dine eller drive målrettet trafikk til nettstedet ditt, kan TikTok-annonsering gi deg god avkastning på annonsekostnadene dine. 

Bedrifter trives på TikTok ved å publisere “ekte innhold”. Rå og autentiske videoer har en tendens til å få mer eksponering og engasjement enn høyt redigert innhold, som det du ser på Instagram. Det er det som gjør TikTok unik når det gjelder å styrke relasjoner med målgruppen din. TikTok har også noen fordeler som gjør det annerledes:

  • TikToks algoritme prioriterer innhold fra skapere du aldri har sett før.
  • TikToks brukergrensesnitt er designet for å holde folk i appen lenger enn Instagram eller Facebook.
  • TikToks oppdagelsesmotor hjelper videoer å bli virale, uansett antall følgere.

En annen fordel med TikTok-annonsering, er at plattformen ikke er en like velkjent og populær markedsføringsplattform som Facebook og de andre store kanalene. Dette betyr også at prisen for TikTok-annonser i snitt er relativt lav.

En annonsevisning på TikTok vil som regel kun koste omkring 10% av det en visning på Facebook koster. Og akkurat det er gode nyheter for bedrifter med et begrenset markedsføringsbudsjett.

Les: TikTok-annonsering: Guide for nybegynnere 2022

3. Sørg for personalisering og dekk individuelle kunders spesifikke behov

Bedrifter som bruker personalisering ser inntektsøkninger som varierer fra 6-10%

Personalisering handler om å finne måter for å imøtekomme enkeltpersoner i markedsføringen; det er å skreddersy dataen du har for å reflektere de unike behovene til forbrukeren din.

Den mest vanlige måten å gjøre dette på er å inkludere kunden sitt navn i emnefelte på mailer som sendes ut, men det er mange kreative måter man kan personalisere hver opplevelse. For eksempel gjennom anbefalt innhold eller produkter basert på en besøkendes oppførsel, eller til og med visning av smart innhold på en nettside når en bruker besøker for andre gang eller har beveget seg lengre ned i kjøpsreisen.

Personlig tilpasning kan flytte folk raskere langs kjøpsreisen - i stedet for å søke etter det de trenger, legger du det rett foran dem, noe som gjør det enkelere å gjennomføre et kjøp.

4. Vis til kundeanmeldelser

Når du går for å foreta et kjøp på nett, hva er det første du gjør? I en e-handelsdrevet verden hvor man ikke fysisk kan oppleve produkter før du kjøper, henvender mange forbrukere seg til produktanmeldelser på nett.

Statistikk viser til at 91% av folk leser dem og 84% stoler like mye på dem som en personlig anbefaling. Effektene av anmeldelser er også målbare.

Negative anmeldelser kan veie like mye som positive. En studie fant at 82% av de som leser anmeldelser på nettet spesifikt oppsøker negative anmeldelser.

Det kan høres skummelt ut – denne statistikken understreker bare at negative anmeldelser ikke går ubemerket, men det er noen fordeler: Forskning viser at vi bruker fem ganger så lang tid på nettsteder når de interagerer med negative anmeldelser, med en økning på 85% i konverteringsraten.

Lag en Ecommerce marketing strategi

Før nettbutikken din setter i gang med markedsføring, er det viktig å ha en god markedsføringsstrategi. Strategien bør blant annet inneholde klare målsetninger, en beskrivelse av målgruppen og en spesifikk plan for hvordan markedsføringen skal foregå.

Sett mål basert på industristandarder.

Avhengig av din bransje, plassering, bedriftsstørrelse og en rekke andre faktorer, er det noen standarder du kan bruke til å måle målene dine mot - disse standardene er industristandarder.

Vurder mål som nettstedbesøk, klikkfrekvenser, konverteringsfrekvenser og kundeanskaffelseskostnader, og sammenlign dem med andre nettbutikker innen ditt felt.

Bryt ned strategien din i små taktikker.

Når du bygger en markedsføringsplan for nettbutikken din, er det flere veier du kan følge - vi listet opp mange av dem ovenfor. Det kan være fristende å jage etter hver enkelt, men det er en sikker måte å ikke være effektiv på noen av dem.

Vi anbefaler at du først fokuserer på et par nøkkelstrategier som du tror vil ha størst avkastning – og er de mest tilgjengelige for deg – og lager handlingspunkter for hver.

Si for eksempel at du bestemte deg for å fokusere på en betalt strategi for å lede brukere til butikken din. Noen av handlingspunktene dine kan være: opprette en Google Ads-konto, bestemme annonsekostnadene dine, opprett en annonsegruppe basert på søkeordene dine, og overvåk kontoen din daglig.

Dette kan høres forenklet ut - det er fordi det burde være det. Du vil ikke gå deg vill i jakten på den neste "gode e-handelsstrategien" uten å utføre en grundig og la den fungere for deg.

Gled dine nye og langsiktige kunder.

Markedsføring stopper ikke etter at et salg er gjort. Når noen blir din kunde, bør du fortsette å engasjere, pleie og glede dem.

På denne måten vil du støtte kundenes langsiktige suksess, som igjen vil øke lojaliteten. Det vil også få kundene til å ønske å dele sine positive opplevelser med andre.

Hva kan byrået EcommerceMarekting hjelpe deg med?

Ecommercemarketing.no er et produkt to byråer har gått sammen om å utvikle. Der vi kombinerer det beste fra begge i en tjeneste rettet kun mot nettbutikker. Målet med Ecommercemarketing.no er å kunne hjelpe norske nettbutikker å bli mere lønnsomme med annonsering, ved bruk av riktige strategier og en dyp forståelse av digital markedsføring. 

Ved å jobbe med ulike nettbutikker hver dag har vi en god forståelse over hva som skal til. Vi har også gjennom tiden sett hvor viktig det er å tenke på heleheten for å kunne lykkes. Dette innebærer at vi kan hjelpe deg med alt fra optimalisering av nettbutikken, annonsering i ulike kanaler, produksjon av innhold og organsik distribuering i dine kanaler. 

Du liker kanskje også

Gratis videoserie

Få tilgang til 3 videoer som forklarer deg grunnleggende markedsføringsprinsipper nesten ingen bruker i dag.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.